Nowoczesny tunel kolejowy między Janowicami Wielkimi a Wojanowem skróci podróż o 4 minuty
W czerwcu tego roku, na trasie między Janowicami Wielkimi a Wojanowem, zostanie oddany do użytku nowy, 300-metrowy tunel kolejowy. Zastosowanie unikalnej technologii „tunel w tunelu” pozwoliło na przeprowadzenie prac bez konieczności zamykania trasy dla pociągów. Jest to pierwsze w Polsce zastosowanie takiego rozwiązania, które pozwoli na jednoczesny przejazd pociągów w obu kierunkach.
Inwestycja, wartą 130 mln zł, niemalże dobiega końca. Nowy tunel kolejowy pomiędzy Trzcińskiem a Wojanowem umożliwi skrócenie podróży z Wrocławia do Jeleniej Góry o 4 minuty. Przebudowa tego fragmentu trasy przyniesie także korzyści w postaci bardziej efektywnego tworzenia rozkładu jazdy. Dodatkowo, zastosowane innowacyjne metody pracy minimalizują wpływ budowy na regularność kursowania pociągów.
Przeprowadzenie prac w tunelu przy jednoczesnym utrzymaniu ciągłości ruchu pociągów było nie lada wyzwaniem. Jak podkreśla dyrektor projektu, Witold Szczotka, dzięki nowoczesnym technologiom, konieczność wstrzymania ruchu pociągów wystąpiła jedynie dwa razy. Miało to miejsce podczas wprowadzania specjalistycznej maszyny do drążenia górotworu i usuwania starej obudowy, a także podczas wprowadzania drugiej maszyny – postępującego szalunku, służącego do wykonania docelowej obudowy tunelu.
Zakres prac obejmował 15 miesięcy, podczas których łącznie na 12 tygodni ograniczane były zmiany w komunikacji.