Brakuje mniej niż 50 kilometrów do pełnej przejezdności polskiej drogi ekspresowej S3

Brakuje mniej niż 50 kilometrów do pełnej przejezdności polskiej drogi ekspresowej S3

Przyglądając się postępowi w pracach nad drogą ekspresową S3, zauważamy, że pozostało już tylko niewiele ponad 40 kilometrów do jej całkowitego ukończenia na terenie Polski. Ta ważna arteria komunikacyjna, która ma rozciągać się od Świnoujścia aż do granicy z Czechami, jest już prawie gotowa. Na Dolnym Śląsku do finalizacji czeka jedynie kilka odcinków – od Bolkowa do Kamiennej Góry oraz krótki, trzykilometrowy fragment prowadzący od węzła Lubawka do granicy państwa.

Historia budowy tej drogi rozpoczęła się jeszcze w latach 70-tych XX wieku, kiedy to przystąpiono do remontu odcinka między Szczecinem a Goleniowem. Później, w 2006 roku, oddano do użytku obwodnicę Międzyrzecza, zaś rok później podobną trasę wokół Gorzowa Wielkopolskiego. W 2010 roku udało się połączyć dwujezdniową trasą Szczecin z Gorzowem Wielkopolskim. W kolejnych latach realizowano kolejne etapy budowy: w 2013 roku Szczecin uzyskał połączenie z autostradą A2, a w 2021 roku z autostradą A4 oraz z Bolkowem, położonym dalej na południe. Ponadto rozbudowano do dwóch jezdni wcześniej wybudowane jednojezdniowe odcinki, takie jak obwodnice Gorzowa Wielkopolskiego i Międzyrzecza czy trasę od Sulechowa do Nowej Soli.

Obecnie trwają prace nad ukończeniem ostatnich 49 kilometrów drogi ekspresowej S3 – między Świnoujściem a Troszynem w województwie zachodniopomorskim oraz na odcinku Bolków-Kamienna Góra na Dolnym Śląsku. Koszt tych inwestycji wynosi ponad 2,9 miliarda złotych. Planuje się, że te fragmenty zostaną oddane do użytku już w przyszłym roku. Po ukończeniu wszystkich prac droga ekspresowa S3 będzie miała w sumie 469 kilometrów długości na terenie naszego kraju.